Psychologia w marketingu

psychologia w marketingu

Jak stworzyć epicki content marketing, który przyciągnie klientów?

Agata Szkutnik

content marketing

Content marketing (inaczej nazywany marketingiem treści) wykorzystywany jest już nie tylko przez wielkie korporacje, ale też mikroprzedsiębiorstwa. Czy wiesz, że 76% firm B2C oraz 88% firm B2B w Ameryce Północnej już w 2016 roku korzystało z content marketingu? Cóż można powiedzieć… Wiedzą, co robią, a świat jak zwykle będzie za nimi gonił. Co zatem tkwi w fenomenie tej wciąż rozwijającej się formy marketingu?

content marketing

Przewijając media społecznościowe, przeglądając strony internetowe, czy oglądając filmiki na YouTubie, wszędzie jesteś świadkiem marketingu treści. Ba! Nawet, teraz kiedy czytasz ten artykuł, właśnie tego doświadczasz. 😉

Większość ludzi pomyśli teraz sobie: Świetnie! To zaraz w swojej firmie uruchomię bloga, napiszę kilka tekstów i gotowe! 

Niestety, do końca to tak nie działa. Pamiętaj – ludzie są skupieni na sobie i na swoich potrzebach. A Ty publikując treści, musisz działać strategicznie.

No właśnie, więc jak komunikować się ze swoimi potencjalnymi klientami i przy tym coś z tego mieć?

Tu właśnie przychodzę z pomocą i po przeczytaniu artykułu będziesz mógł stworzyć sobie taki system do produkcji klientów.😎

Dziś omówię podstawowe zagadnienia związane z content marketingiem. Jeśli z nich skorzystasz i zaczniesz stosować u siebie, z pewnością możesz liczyć na realne korzyści z publikowanych treści!

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • co to jest content marketing,
  • jakie rodzaje treści możesz publikować,
  • jak zbudować strategię marketingu treści,
  • jakie są korzyści content marketingu.

No dobrze, więc teraz czas zacząć przygodę z prawdziwym i wartościowym content marketingiem!😊

Co to jest content marketing?

content marketing co to

Marketing treści to absolutnie niezbędna strategia do angażowania odbiorców komunikacji i transformacji ich w przyszłych klientów. 

Poniekąd można go opisać, jako taką nietypową i nieoczywistą reklamę. Dostajesz wartościową treść, która odpowiada temu, czego szukasz, a przy okazji jesteś zachęcany do podjęcia jakiegoś działania. 

Przeanalizujmy sobie to na przykładzie gazet. 

Załóżmy, że interesujesz się nowoczesnymi technologiami. W sklepie widzisz czasopismo, które wypuściło ranking najnowszych telefonów, przetestowanych przez uznanych na rynku ekspertów.

Od jakiegoś czasu już myślałeś o wymianie telefonu, więc kupujesz gazetę z przydatnym artykułem. Liczysz, że dzięki niej uda Ci się wybrać najlepszy dla Ciebie model. Czytasz tekst i widzisz fenomenalne recenzje jednego telefonu, który wręcz bije po oczach na tle konkurencji. Na dodatek jest w atrakcyjnej cenie! Jesteś rozpalony chęcią zakupu do czerwoności…

… a tu nagle, na dole strony, kupon ze zniżką 50% do sklepu elektronicznego. 🤩🤩🤩 🛒

Dokładnie tak samo można zrobić w świecie cyfrowym.😎

zakupy online

Rozumiesz już trochę, jak działa content marketing? 

Jeśli tak, to bardzo się cieszę. 😊Ale jeszcze dla pewności to skonkretyzuję:

Content marketing to proces tworzenia, dystrybucji i wzmocnienia treści. Ma na celu pozyskać nowych, ściśle określonych odbiorców (grupę docelową), wzbudzić ich zainteresowanie i doprowadzić do określonych przez nas celów.

W wyżej wymienionym przypadku celem zamieszczonej treści było skorzystanie z oferty sklepu elektronicznego i zakup konkretnego modelu telefonu. Można powiedzieć, że ten proces naturalnie prowadził klienta za rękę, prosto do koszyka zakupowego.

Gdy już wstępnie wiesz, na czym polega marketing treści, czas sprawdzić, jakie rodzaje treści content marketingowych możesz zastosować u siebie.

Content marketing – rodzaje treści

rodzaje treści w content marketingu

W ramach marketingu treści możesz publikować pomocne materiały zarówno dla swoich przyszłych, jak i obecnych odbiorców. Co najważniejsze, każdy z nich powinien dawać unikalną wartość, którą z czystym sumieniem użytkownik będzie mógł docenić. 

Można to robić w naprawdę różny sposób. Tylko spójrz!

6 rodzajów marketingu treści, które warto stosować w biznesie

1. Posty blogowe

posty blogowe

Pierwsza i zarazem najbardziej popularna forma działań w ramach content marketingu to blogi. Część osób jednak czuje opór przed publikowaniem swoich wpisów. Mówią, że “na nowo Ameryki nie odkryją”.😅

Jasna sprawa, że treści w internecie jest mnóstwo, ale to nie powód, żeby spocząć na laurach i zrezygnować z czegoś, co daje wymierne korzyści.

Aby było Ci jeszcze prościej, zerknij na listę pomysłów na posty blogowe, które budzą zaangażowanie odbiorców.

Pomysły na posty:
  • wszelkiego rodzaju listy — np. 6 prostych kroków do stworzenia posta blogowego, który powiększy Twoją listę mejlową (nawet o… 131%!)
  • posty na zasadzie “problem-rozwiązanie” – zdefiniuj problem, jaki mają Twoi użytkownicy i przedstaw rozwiązanie tego problemu
  • Q&A post czasem pewnie masz tak, że Twoi klienci przychodzą z tymi samymi pytaniami i gdy słyszysz kolejny raz ten wątek, to aż Ci się przewraca w środku. Dobra wiadomość jest taka, że w tym pozornym problemie jest dla Ciebie szansa. Skoro o to pytają, to pewnie też tego szukają w sieci, wykorzystaj to!
  • post w formie checklisty ludzie lubią szybkie i konkretne rozwiązania swoich problemów, dlatego też checklisty cieszą się obecnie ogromną popularnością np. Checklista [3 skuteczne techniki, dzięki którym skrócisz czas pracy o godzinę dziennie!]
  • praktyczny przewodnik taki artykuł to prawdziwa petarda, bo koncentruje się na palącym problemie grupy docelowej i opisuje go w możliwie jak najbardziej szczegółowy sposób, odkrywając przed użytkownikiem wszelkie tajemnice w danym temacie
  • metoda na “JAK” i “CO” — często użytkownicy zastanawiają się, “jak mają coś zrobić”, albo “co zrobić” i Twoje posty mogą się do tego odnosić, np. Jak stworzyć angażujący wpis na Instagram w krócej niż 15 minut?
  • post w stylu encyklopedii stare dobre metody też są sprawdzone. Pamiętasz jeszcze encyklopedie, w których szukało się definicji? Ty też możesz stworzyć właśnie takie definicyjne posty, w których wyjaśniasz konkretne zagadnienia. Np. Co to jest email marketing? 

Oczywiście możliwości jest znacznie więcej, ale te kilka może już rozpocząć prawdziwą magię na Twoim blogu. Nie zapomnij, tylko aby dostosować treści do etapu zaangażowania i wiedzy Twojego klienta. Zadbaj o to, żeby każdy mógł znaleźć coś dla siebie (laik zadaje inne pytania, niż ekspert).

2. VLOGI

vlog

W dużej mierze ten format treści przypomina klasycznego bloga. Różnica polega na tym, że vlog występuje w formie wideo. 

Warto zaznaczyć, że treści wideo cieszą się coraz większym powodzeniem. Poza tym YouTube to drugie co do wielkości miejsce z największym potencjałem na przyciągnięcie uwagi odbiorców.

Wiele osób jest jednak przekonanych, że potrzeba do tego specjalnego sprzętu, bo inaczej wyjdziemy na nieprofesjonalnych. Nic bardziej mylnego. Wiele popularnych filmów, które pozycjonują się na pierwszych miejscach na Youtubie, zostały nagrane najzwyklejszym w świecie smartfonem.

3. Newslettery

mejling

Kiedyś newslettery kojarzyły się wyłącznie z ofertami sprzedażowymi. Jeden wielki śmietnik ofert. 🙄

Dziś już na szczęście w wielu przypadkach tak nie jest i coraz więcej firm decyduje się dać swoim subskrybentom coś więcej niż propozycję zakupu. Ufff… 😊

Najczęściej spotykane są dwa rodzaje prowadzenia newslettera: relacyjny i sprzedażowy. Ten pierwszy zazwyczaj tworzy bardziej zaangażowaną społeczność, co wcale nie wyklucza tego, że można do niego włączyć element sprzedażowy.

Najważniejsze jest jednak to, aby dostarczać wartość swoim subskrybentom. Możemy być pewni, że prędzej czy później to zaprocentuje. Poniekąd może zadziałać tu efekt ekspozycji (im częściej się z czymś spotykasz, tym bardziej to lubisz, a od tego do sprzedaży już o wiele krótsza droga).😉

4. Podcasty

podcast

Najprościej rzecz ujmując podcast to publikacja treści w formie audio. To idealne rozwiązanie dla osób, które potrzebują pogłębiać wiedzę, ale zwykle nie mają czasu.

Wersji audio można słuchać w drodze do pracy, klienta, podczas porannego joggingu czy na siłowni. Perfekcyjna optymalizacja czasu.😄

Forma podcastu może być różna:

  • treści edukacyjne,
  • wywiady,
  • studia przypadków,
  • raporty,
  • wydarzenia LIVE,
  • historie ludzi,
  • newsy z danej dziedziny.

Wiele osób jednak wciąż uważa, że technikalia z tym związane są nie do przejścia. Pamiętajmy jednak, że w rzeczywistości dla klientów największe znaczenie ma wartość, a nie rodzaj mikrofonu i czystość głosu. 

5. Darmowe treści 

lead magnety

Bardzo często darmowe treści (lead magnety) są wykorzystywane do pozyskania danych kontaktowych odbiorcy. Metoda ta w dużej mierze bazuje na psychologii. A mianowicie na tzw. regule wzajemności (jeśli wyświadczysz jakiejś osobie przysługę, ona czuje się zobowiązana, by się odwdzięczyć).

Lead magnety zazwyczaj skoncentrowane są na rozwiązaniu wąskiego wycinku konkretnego problemu grupy docelowej. 

Mogą przybierać formę np.:

  • e-booków i poradników,
  • infografik,
  • kalkulatorów, 
  • checklist,
  • skryptów rozmów,
  • map myśli,
  • quizów,
  • raportów,
  • work booków,
  • krótkich treści wideo.

Najlepiej, aby lead magnet, którego użyjesz, był dopasowany do treści, która znajduje się na konkretnej podstronie Twojej witryny. Wówczas zwiększasz prawdopodobieństwo, że osoba wchodząca na nią będzie zainteresowana tym, co oferujesz. 

6. Posty i relacje na kanałach social media

treści na social media

Trudno przegapić fakt, że ludzie dosłownie uwielbiają spędzać swój czas w mediach społecznościowych. Facebook, Tik Tok, Instagram, Twitter, LinkedIn to tylko część z portali, na których przebywa codziennie miliony osób. To doskonała okazja, by powalczyć o ich uwagę.

Dzięki regularnemu publikowaniu treści w social mediach można dać się poznać swojej grupie docelowej, pokazać im, jak wszystko działa od środka, a także tworzyć dla nich praktyczne wskazówki, które będą w stanie szybko wprowadzić w życie. 

To świetny sposób na zbudowanie wizerunku eksperta, a także bycie bliżej swojej grupy docelowej. Niezwykle wygodna forma, by się z nimi komunikować i budować więzi oparte na zaufaniu. 

To zaledwie 6 rodzajów marketingu treści, które mogą wyskalować działania marketingowe. Rzecz jasna, nie musisz stosować u siebie wszystkich. Wybierz te, w których będziesz się czuć najlepiej i na nich się skoncentruj. 

Wiedząc już jakie rodzaje popularnych treści można publikować, czas na przyjrzeniu się strategii działań marketingowych. Jak do tego praktycznie podejść?🧐

Strategia w content marketingu

content marketing - strategia

Tworząc treści, warto wziąć pod uwagę etap zaangażowania klientów. Jedni z nich szukają podstawowych informacji, a inni są już na tyle wyedukowani, że bardziej koncentrują się na szczegółach i detalach. 

Spróbuj przygotować treści na każdy etap lejka marketingowego, ponieważ dzięki temu w lepszy sposób odpowiesz na potrzeby swoich klientów.

1. Budowanie świadomości

Zadaniem pierwszego etapu lejka jest wzbudzenie zainteresowania grupy docelowej. Nie może w nim zabraknąć prostych i zrozumiałych treści edukacyjnych, ciekawostek, nowości. Powinny być tak przedstawione, aby wciągnęły odbiorcę do Twojego świata i zainspirowały do tego, by dowiedzieć się więcej. 

Na tym etapie możesz wykorzystać np.:

  • posty blogowe,
  • podcasty,
  • infografiki,
  • wpisy w mediach społecznościowych,
  • vlogi.

Kiedy już Twój odbiorca wszedł w interakcję, czas na kolejny etap.

2. Ocena

Na tym etapie ludzie są już bardziej zaangażowani, zazwyczaj wiedzą czego szukają i co chcą w ten sposób osiągnąć. Może być jednak tak, że nie są gotowi na zakup produktów czy skorzystanie z usług, dlatego musimy jeszcze trochę ich podgrzać.😁

W tym celu możesz wykorzystać lead magnety, czyli darmowe rodzaje treści rozwiązujące konkretny wycinek problemu Twojej grupy docelowej.

Innym sposobem jest umożliwienie zrobienia Twoim odbiorcom Quizu, który pozwoli im odpowiedzieć na dręczące ich pytania.

Kolejną formą mogą być webinary, w których wejdziesz w bezpośrednią interakcję ze swoimi potencjalnymi klientami i dasz się poznać.

A kiedy klienci są już wyedukowani i świadomi swoich problemów, a także potencjalnych rozwiązań pora na kolejny etap.

3. Konwersja

Ostatnim etapem jest skłonienie klienta do dokonania zakupu lub skorzystania z usług. Trzeba tylko klientom trochę to ułatwić. Najlepiej skorzystać tu z perspektywy psychologicznej.

Zastanów się zatem, w jaki sposób możesz:

  • pokonać ich obiekcje,
  • rozbić przekonania (często błędne),
  • pokazać jak produkt zrealizuje ich cele,
  • ułatwić im zrozumienie, co będą z tego mieć,
  • pokazać dowody, że to naprawdę działa,
  • uzmysłowić im, dlaczego to takie ważne, by zaczęli działać właśnie teraz,
  • odkryć przed nimi co się stanie, gdy nie zrobią nic.

Ogromnie pomocne w pokazaniu tego dosadnie klientom są przy tym bodźce psychologiczne, o których przeczytaj tutaj. 

A gdy już będziesz znał odpowiedzi na powyższe punkty, zastanów się, jakim rodzajem treści możesz to pokazać. Być może będzie to webinar, a może historia sukcesu Twoich klientów, czy jakieś wyzwanie, które zaproponujesz. Możliwości są nieograniczone, ale najważniejszy jest cel, który Ci przyświeca na tym etapie — zdobyć klienta.

A teraz skoro już wiemy, jakie rodzaje treści możemy publikować, przyjrzyjmy się, dlaczego warto to robić.

Jakie są korzyści content marketingu?

content marketing korzyści

Można by się rozpisywać o wielu korzyściach, jakie wynikają ze stosowania marketingu treści. W końcu korzysta na tym każdy! Dla osoby, która publikuje, to niesamowita szansa, by pokazać się, jako ekspert w branży i zachwycić tym klienta. A dla czytającego, to darmowa wiedza, z której aż żal nie skorzystać.

Co do zasady, istnieją dwie nadrzędne korzyści dla publikującego z działań content marketingowych:

  • tworzysz system pozyskiwania nowych klientów,
  • kształtujesz pozytywne relacje z obecnymi klientami.

Oczywiście to nie jedyne korzyści, ale z całą pewnością powinno Ci na nich zależeć. Zastanawiasz się dlaczego? Już wyjaśniam 🧐

1. Content marketing jako system pozyskiwania nowych klientów

Wiesz, jak wygląda rozwiązywanie problemów w dzisiejszych czasach? Dam Ci chwilę. Pomyśl, co robisz, gdy dręczy Cię jakieś nurtujące pytanie, na które nie możesz znaleźć odpowiedzi…

Nie wiem, jak Ty, ale większość społeczeństwa odpala wujka Google i pyta o radę. Tak miałam jakiś czas temu, gdy postanowiłam ugotować w nocy jedzenie dla mojego psiaka i troszkę mi się przysnęło. Oczywiście, węgiel jest zdrowy, ale w tym przypadku było go nieco za dużo 🙄. Na szczęście wujek Google przyszedł z pomocą i doradził jak pozbyć się zapachu spalenizny z kuchni. 😅

Dążę do tego, że obecnie wiele osób szuka pomocy w sieci, korzystając z wyszukiwarki. Ktoś wpisuje interesujące go hasło i pojawiają się wyniki. I właśnie w tym miejscu firmy mają szansę zaprezentować się potencjalnym klientom i pomóc im rozwiązać ich problem.

wyszukiwarka

Ciężko zyskać zaufanie klienta, jeśli na dany temat pisze się tylko kilka zdań. Wtedy osoba szuka dalej i trafia do tego, kto w pełni odpowiedział na jej pytanie. Co dzieje się dalej?

Skoro artykuł tak wspaniale poradził sobie z dręczącymi pytaniami, to pewnie i produkty są na takim poziomie… Może warto zerknąć, co to za firma. 🤔

Rada

Staraj się, aby Twoje treści koncentrowały się na rozwiązaniu głównego problemu klienta i odpowiadały na jego wszelkie pytania i wątpliwości. A wtedy on będzie postrzegał Cię jako eksperta w danej dziedzinie i masz o wiele większe szanse na to, że dokona u Ciebie zakupu.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, będziesz mieć coraz więcej klientów i to takich, którzy naprawdę będą doceniać Twoją pracę. 

Teraz musisz tylko zadbać o to, by zyskać ich lojalność i stali się prawdziwymi ambasadorami Twojej marki. Jak to zrobić?

2. Content marketing jako sposób budowania relacji z klientami

Przede wszystkim doceniaj swoich obecnych klientów. Wykorzystaj zasadę szczytu i końca, by już pierwsza transakcja zakończyła się uśmiechem na twarzy Twojego klienta. Możesz np. dołączyć niebanalne podziękowanie za zakup (np. w formie filmiku), jakiś kupon rabatowy, czy drobny upominek.

Na dalszym etapie, nie pozwól o sobie zapomnieć. Podsyłaj wartościowe i dopasowane treści swoim klientom w newsletterze. Proponuj im atrakcyjne rozwiązania i oferty. Istnieje spora szansa, że właśnie w ten sposób zyskasz promotorów marki.

dyskusje

Widzisz, jeśli ludzie podzielą się z innymi pozytywnymi opiniami o Tobie, to w ten sposób masz darmową reklamę, która może przełożyć się na wzrost sprzedaży. Idealnie, prawda?

Ponadto, zamiast korzystać z płatnej reklamy, możesz liczyć na udostępnienia w mediach społecznościowych, darmowe rekomendacje wśród znajomych czy polecenia na forach i grupach.🥳

Podsumowanie

Podsumowując, content marketing staje się niezbędnym narzędziem biznesowym i wkrótce może być ciężko bez niego w ogóle się przebić, dlatego warto wdrożyć to rozwiązanie w swoim biznesie. 

Absolutnie jestem zdania, że nie musisz korzystać ze wszystkich kanałów marketingu treści, jeśli masz ograniczone zasoby. Skoncentruj się wtedy na tych, które mogą przynieść Ci najwięcej korzyści i stwórz do nich odpowiednią strategię. 

Warto rozpisać sobie proces wdrożenia i publikacji treści, a później już tylko czekać na pierwsze fantastyczne efekty!😉

Źródła:
  1. Pulizzi, J., & Brenner, M. (2014). Epic content marketing: How to tell a different story, break through the clutter, and win more customers by marketing less
  2. Bakalarska-Stankiewicz J. (2020). Content marketing. Od strategii do efektów, Helion.
  3. https://www.digitalmarketer.com/blog/content-marketing/
  4. https://www.digitalmarketer.com/blog/podcast-equipment/
  5. https://www.digitalmarketer.com/blog/blog-post-ideas/
  6. https://www.digitalmarketer.com/blog/what-is-content-marketing/ 
dr Agata Szkutnik

dr Agata Szkutnik

doktor nauk społecznych, ekspert ds. optymalizacji konwersji, digital marketer.

Pasjonatka ekonomii behawioralnej i ludzkiego umysłu. Uważa, że stale jest coś do odkrycia, dlatego często podąża tropem ludzkich motywacji. Uwielbia eksperymentować i szukać nowych, skuteczniejszych rozwiązań. Gdy tylko ma czas, przemierza górskie szlaki, tarasy ryżowe lub spaceruje na łonie natury ze swoim psiakiem.

Podobało się? Zapisz się do darmowego newslettera i nie przegap cennych wskazówek i informacji!

Newsletter Projektanta Zachowań

Chcę zapisać się do newslettera i otrzymywać na mój adres e-mail materiały edukacyjne, informacje o nowościach na blogu, promocjach, produktach i usługach firmy Ekonomia Behawioralna i Marketing Agata Szkutnik. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Agata Szkutnik

ODKRYJ WIĘCEJ:

Scroll to Top

Darmowy poradnik

7 technik psychologicznych, dzięki którym błyskawicznie zwiększysz sprzedaż

TE metody potrafią zwiększyć sprzedaż produktów, na które normalnie NIKT by nawet nie spojrzał!

Pobierając poradnik, akceptujesz Regulamin Lead Magnet i wyrażasz zgodę na zapis do newslettera. W ramach newslettera będziesz otrzymywać na adres e-mail materiały edukacyjne, informacje o nowościach na blogu, promocjach, produktach i usługach firmy Ekonomia Behawioralna i Marketing Agata Szkutnik. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.